Wiadomości z rynku

środa
27 listopada 2024

A2 rusza na zachód

Inwestycje. Autostrada do granicy z Niemcami
19.09.2008 00:00:00
Negocjacje w sprawie ustalenia warunków komercyjnych na budowę i eksploatację odcinka autostrady A2 z Nowego Tomyśla do Świecka trwały od lipca 2007 r. W dniu 30 sierpnia br. nastąpił ich finał. Ustalono rozpoczęcie inwestycji w marcu 2009 r. i oddanie autostrady do eksploatacji pod koniec 2011 r. Generalnym wykonawcą projektu będzie firma Strabag Austria. Odcinek A2 z Nowego Tomyśla do Świecka będzie pierwszym tak długim fragmentem autostrady wybudowanym w technologii betonowej. Umowa podpisana z rządem określa koszty łączne na ok. 4 mld zł.
Stosowną umowę w sprawie akceptacji warunków finansowych tego przedsięwzięcia, jednego z najważniejszych związanych z piłkarskimi mistrzostwami Europy 2012 r. podpisali przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury oraz zarządu spółki Autostrada Wielkopolska S.A. (AWSA), która będzie - podobnie jak na trzech istniejących już odcinkach A2: z Nowego Tomyśla do Poznania, z Poznania do Wrześni oraz z Wrześni do Konina, koncesjonariuszem autostrady.
Kto i kiedy?
- W przyjętym przez obie strony harmonogramie ustalono rozpoczęcie budowy w marcu 2009 r. i oddanie autostrady do eksploatacji pod koniec 2011 r. Generalnym wykonawcą projektu będzie firma Strabag Austria - mówi Zofia Kwiatkowska, rzecznik AWSA. Całość odcinka liczy 105,9 km, z czego 18,8 km stanowić będzie gruntowna przebudowa istniejącej już "dwójki". Na trasie powstanie m.in. 76 mostów i wiaduktów. Węzły autostradowe (miejsca zjazdu i wjazdu na A2) powstaną w Nowym Tomyślu, Trzcielu, Jordanowie, Torzymiu, Rzepinie i Świecku. Zadaniem firmy budującej będzie też stworzenie dwóch obwodów utrzymania autostrady, zlokalizowanych w Ilance oraz w Białym Murze, jak również systemu alarmowego (kolumny alarmowe ulokowane zostaną co 2 km). Autostrada będzie ogrodzona na całej długości, z wyjątkiem przerw na węzłach.
Z czego i za ile?
Odcinek A2 z Nowego Tomyśla do Świecka będzie pierwszym tak długim fragmentem autostrady wybudowanym w technologii betonowej. Umowa podpisana z rządem określa koszty łączne na ok. 4 mld zł. Jak podkreślają sygnatariusze umowy, jest to koszt kompleksowy, zawierający w sobie także projekt budowlany oraz wszystkie prace przygotowawcze, jakie spółka musi wykonać. Uwzględnia także pełne wyposażenie autostrady. Powstaną m.in. punkty poboru opłat (w ciągu autostrady - Tarnawa, a także na węzłach: Nowy Tomyśl, Trzciel, Jordanowo, Torzym), jak również miejsca obsługi podróżnych (Rogoziniec, Chociszewo, Koryta, Walewice, Sosna, Gnilec) wyposażone w parkingi, toalety, place zabaw dla dzieci. Na A2 z Nowego Tomyśla do Świecka będą też cztery bary oraz cztery stacje benzynowe.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.