Wiadomości z rynku

środa
27 listopada 2024

Grupa Wielton utrzymała czołowe pozycje na kluczowych rynkach

Przy malejącej sprzedaży w pierwszym kwartale 2024 roku
6 czerwca 2024

Fot. Wielton

 
W pierwszym kwartale 2024 roku przychody trzeciego w Europie producenta naczep, przyczep i zabudów samochodowych wyniosły 548,3 mln zł, malejąc o 35,4 proc. rdr. Grupa Wielton utrzymała czołowe pozycje na kluczowych rynkach, ze sprzedażą na poziomie ok. 3,7 tys. szt. Grupa osiągnęła zysk netto na poziomie -17,9 mln zł wobec 12,8 mln zł rok wcześniej i koncentruje działania na intensyfikacji działań sprzedażowych oraz ograniczaniu kosztów funkcjonowania.

– W pierwszym kwartale 2024 roku cała branża na rynku europejskim zmagała się z około 24% rdr. zmniejszeniem rynku, będącym kontynuacją trendu spadkowego z drugiego półrocza 2023 roku – powiedział Paweł Szataniak, prezes zarządu Grupy Wielton. – W Grupie Wielton koncentrowaliśmy działania na aktywizacji sprzedaży przy ograniczaniu kosztów funkcjonowania poszczególnych spółek. Wierzę, że mimo trwającej od kilku miesięcy dekoniunktury, nasze doświadczenie i aktywne reagowanie na zmiany, pozwolą Grupie Wielton przejść przez okres spowolnienia bez większych perturbacji. Priorytetem pozostaje bezpieczeństwo finansowe Grupy.

W pierwszym kwartale 2024 roku skonsolidowane przychody Grupy Wielton wyniosły 548,3 mln zł spadając r/r. o ponad 35 proc, natomiast skonsolidowany wolumen sprzedaży wyniósł 3 668 szt., zmniejszając się rdr. o 30,3 proc.

Mimo skomplikowanej sytuacji rynkowej związanej ze schłodzeniem zapotrzebowania na naczepy i przyczepy, Grupa Wielton w pierwszych trzech miesiącach 2024 roku utrzymała swoje pozycje na większości kluczowych europejskich rynków.

W Polsce

W Polsce, przy spadku rynku naczep i przyczep o 30,2 proc. łączne udziały spółek Wielton i Langendorf wyniosły 12,9 proc. Klienci zarejestrowali 628 pojazdów tych marek, co dało im awans na drugą pozycję na rynku. Wolumen sprzedaży Grupy Wielton w Polsce zmniejszył się o 25 proc. do poziomu 912 szt., odnotowując 125,2 mln zł przychodów ze sprzedaży, czyli o ponad 33 proc. mniej w porównaniu do analogicznego okresu 2023 roku.

We Francji

Przy zmniejszeniu rynku francuskiego o ponad 17 proc. rdr., spółka Fruehauf zachowała pierwszą pozycję na tym rynku z udziałami na poziomie 16,3 proc. W pierwszym kwartale 2024 roku Grupa Wielton na rynku francuskim sprzedała 689 pojazdów (38 proc. mniej rdr.) notując o ponad 39 proc. rdr. mniejsze przychody na poziomie 107,2 mln zł, wobec 176,4 mln zł rok wcześniej. W tym okresie spółka Fruehauf wprowadziła na rynek nowe produkty w postaci: Top Slide (elektryczny dach przesuwny), System Safe-Control dla naczep furgonowych, a także rozwiązania telematyczne i TPMS Aberg Connect.

W Wielkiej Brytanii

W Wielkiej Brytanii w pierwszym kwartale br. Grupa Wielton sprzedała 514 pojazdów (ponad 49 proc. mniej rdr.) generując 71,8 mln zł przychodów ze sprzedaży (57 proc. mniej rdr.). Ze względu na brak dostępności danych rejestracyjnych na rynku brytyjskim, Grupa szacuje, iż poziom rejestracji mógł spaść o ok. 50 proc. rdr. Okres spowolnienia rynkowego spółka Lawrence David wykorzystuje na usprawnienie mocy produkcyjnych, w tym robotyzację m.in. poprzez implementację nowych robotów spawalniczych.

W Niemczech

W pierwszym kwartale br. siódmą pozycję, na zmniejszonym rdr. o ponad 15 proc. rynku niemieckim, z udziałami na poziomie 2,1 proc. obroniły spółki Langendorf oraz Wielton GmbH. Łącznie Grupa Wielton na tym rynku sprzedała 312 pojazdów (o 17 proc. mniej rdr.), odnotowując podobny rdr. poziom przychodów na poziomie 63,8 mln zł, wobec 63,2 mln zł rok wcześniej.

W krajach Europy Środkowej i Wschodniej

W krajach Europy Środkowej i Wschodniej (CEE), gdzie w pierwszym kwartale odnotowano niemal 33 proc. spadek rdr., udziały spółki Wielton wzrosły do 6,6 proc. wobec 5,5 proc. rok wcześniej, umacniając ją na piątej pozycji. Sprzedano 291 pojazdów, czyli o 21 proc. mniej rdr., osiągając ponad 35 proc. spadku przychodów ze sprzedaży do poziomu 35,6 mln zł. Aktywne działania sprzedażowe zaowocowały rozpoczęciem współpracy z nowym dealerem w Słowenii oraz Chorwacji.

We Włoszech

Na rynku włoskim spółki Viberti oraz Fruehauf awansowały na czwartą pozycję z udziałami na poziomie 8,9 proc., przy spadku rynku we Włoszech o niemal 26 proc. rdr. Grupa w pierwszych trzech miesiącach 2024 roku sprzedała w tym kraju 205 pojazdów wobec 257 szt. rok wcześniej, notując 28,5 mln zł przychodów (spadek o 28,2 proc rdr.), a także rozpoczęła prace badawczo-rozwojowe nad wprowadzeniem na rynek włoski nowego podwozia dla aluminiowych wywrotek.

W Hiszpanii

Hiszpańska spółka Guillén w pierwszym kwartale br. awansowała na 9. pozycję na rynku (który wzrósł o 3,4 proc.) z udziałami na poziomie 2,3 proc. W tym czasie Grupa Wielton odnotowała niemal 17 proc. spadek sprzedaży wolumenowej w Hiszpanii do poziomu 94 sztuk wobec 113 szt. rok wcześniej oraz spadek przychodów do poziomu 12,4 mln zł (o 32,6 proc. mniej rdr.). Okres wytężonej pracy zaowocował utworzeniem nowej spółki G-Rental odpowiadającej za wynajem naczep i przyczep marki Guillén w Hiszpanii.
Ponadto, na początku bieżącego roku do standardowej oferty zostały wprowadzone usługi telematyczne oraz TPMS marki Aberg Connect. (red)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.