Wiadomości z rynku

środa
27 listopada 2024

Ile zarabiali kierowcy zawodowi w 2023 roku?

Szoferów z Ukrainy brak, rośnie rekrutacja z kierunków egzotycznych
12 kwietnia 2024
 
W 2023 roku spadł popyt na fracht, co skłoniło firmy do większej kontroli finansowej i rywalizacji o ładunki. Odbiło się to na zapotrzebowaniu na kierowców. Wciąż ich brakuje, ale mniej. Zarobki nadal rosną, ale znacznie wolniej niż wcześniej. Skąd to wiemy? PITD przygotował raport w oparciu o dane ankietowe zebrane od kierowców i przewoźników. Ile zarabiają i jak wygląda sytuacja na rynku truckerów?

Jaka jest sytuacja na rynku kierowców?

Większość przewoźników wykonuje transport międzynarodowy w UE. Nie chcą oni tracić dobrych kierowców. Nadal dominuje umowa o pracę, a średnie wynagrodzenia kierowców ciężarówek i busów wzrosły.

Jednak dotychczasowy trend w ich poszukiwaniu odwraca się. Widać to po mniejszych wzrostach w wynagrodzeniach. Dzisiaj nie potrzeba już tylu kierowców co jeszcze rok temu. Co więcej, niski wzrost gospodarczy w Niemczech i wyłaniający się kryzys mogą bardziej zmniejszyć zapotrzebowanie na polskich kierowców. Zwłaszcza że, jak zauważa Mariusz Kowalski, członek zarządu Imaginare HR – ubytek kierowców z Ukrainy zrekompensowało przybycie truckerów z Białorusi, Indii czy Filipin.

Coraz więcej kierowczyń!

– Nasze badanie pokazuje, że stopniowo zwiększa się udział kobiet wśród społeczności kierowców zawodowych. W tegorocznej edycji badania aż 19% respondentów stanowiły panie i był to rekord. Dla porównania rok wcześniej zgłosiło się ich zaledwie 2%. To bardzo dobra informacja dla branży TSL, z czego bardzo się cieszymy. Jednak nadal jest jeszcze sporo do zrobienia na rynku pracy kierowców – zaznacza dr inż. Justyna Świeboda, prezes Polskiego Instytutu Transportu Drogowego.

Czy kierowcy lubią swoją pracę?

Najnowszy raport PITD pokazuje, że większość kierowców ceni sobie swój zawód. Zwłaszcza poznawanie nowych miejsc i ludzi, kierowcy cenią bardziej niż wysokie zarobki. Niestety coraz więcej z nich zastanawia się nad zmianą pracy i coraz mniejsza liczba kierowców deklaruje zadowolenie z pracy. Z danych wynika też niepokojąco niski udział dodatkowych benefitów w stosunku do uciążliwych warunków pracy. Kierowcy najbardziej oczekują dopłat do dojazdów i dodatkowego ubezpieczenia.

Niestety większość firm nie oferuje im żadnych dodatkowych korzyści. To zastanawiające, zważywszy na to jak niebezpieczna potrafi być to praca, ale przede wszystkim niewygodna. Abstrahując od pogody, infrastruktura parkingów europejskich pozostawia wiele do życzenia. Warunki bytowania kierowców poza granicami Polski są często wręcz spartańskie.
– W każdym kraju zwraca się coraz większą uwagę na poziom bezpieczeństwa na parkingach – mówi Dorota Tobór, kierowczyni zawodowa, znana m.in z kampanii RespectMyWay. – Jednak wciąż jest wiele takich miejsc, gdzie kierowca nie czuje się bezpiecznie. Mówię tutaj przede wszystkim o Francji, Hiszpanii czy też Włoszech i Anglii. Wciąż zdarzają się kradzieże paliwa. Coraz głośniej mówi się o włamaniach do kabin kierowców i kradzieży sprzętu osobistego takiego jak telefony, nawigacje czy też laptopy. Co prawda powstaje coraz więcej parkingów oświetlonych, z monitoringiem, czy nawet z ochroną i innymi dodatkowymi zabezpieczeniami, jednak nawet tam gdzie jest bardzo dobre oświetlenie potrafi dojść do różnych incydentów.

Dariusz Terlecki, regional director Poland & EE w Webfleet komentuje tę sytuację w ten sposób: – Chcąc minimalizować stres warto rozszerzać te narzędzia o rozwiązania z zakresu lepszego planowania pracy, takie jak choćby: optymalizacja tras, aplikacje mobilne do planowania, obsługi zleceń i procesowania dokumentacji transportowej (w tym e-CMR), czy dokładnego szacowania ETA (estymowanego czasu przybycia). Wśród nowoczesnych i zalecanych rozwiązań z zakresu poprawy bezpieczeństwa warto natomiast wymienić min. kamery z wbudowaną sztuczną inteligencją, które potrafią identyfikować niebezpieczne sytuacje drogowe i alertować kierowcę, czy też zaawansowane systemy TPMS (monitoring ciśnienia i stanu opon).

Więcej w raporcie!

Jeśli chcesz wiedzieć ile konkretnie zarabiali kierowcy, jakie zgłaszają warunki pracy i co najbardziej ich martwiło w 2023, nie możesz tego przegapić!

Polski Instytut Transportu Drogowego właśnie opublikował „Zarobki kierowców zawodowych w Polsce 2023. Bezpieczeństwo i stan infrastruktury parkingowej”.

Partnerami VIP tegorocznej edycji raportu są Webfleet oraz TC Kancelaria.
Partnerem jest FAZ Drivers.
Merytorycznie wsparły go: Truckerslife oraz TLP.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.